پردیس شهید سلیمانی(مرکز شهید مدنی)دانشگاه فرهنگیان استان قم

در افتتاحیه دوره تابستانه دانشجو معلمان ورودی 98

درمراسم افتتاحیه دوره تابستانه ورودی های 1398 که درروز یکشنبه مورخ 1401/5/2 درنمازخانه مرکز آموزش عالی شهیدمدنی (ره) برگزار گردید پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید دکتر سلم آبادی ضمن خیر مقدم به دانشجویان ومهیهمانان ارجمندگزارشی ازروند اجرایی دوره مطالبی بیان نمودند سپس حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسوی مدیر مدیریت دانشگاه فرهنگیان ضمن خیر مقدم به حضار و آرزوی صحت و سلامتی برای ایشان در باب جایگاه انگاره  علم و معلمی در نظریه تربیت اسلامی به ایراد سخن پرداخت، ایشان با اشاره به فرهنگ پایه بودن اسلام با اشاره به انگاره های علم و معلمی در مکاتب معاصر به انگاره های مدرن و پست مدرن اشاره کرد. ایشان 3 انگاره معلمی را برشمرد: 1. معلم به مثابه تکنسین که انگاره ای مدرن است و ریشه در رفتارگرایی در روانشناسی دارد که نگاهی مکانیستی به فرایند یاددهی و یادگیری دارد. 2. انگاره معلم به مثابه اصلاح گر که در شمار رویکردهای پست مدرن است. ایشان بر متفاوت بودن معنای اصلاح در این ادبیات و ادبیات نظریه تربیت اسلامی اشاره کرد. 3. انگاره معلم به مثابه فروشنده که مبتنی بر نگرشهای نئولیبرالیستی در نهاد علم و آموزش است. ایشان انگاره معلمی را در نظریه تربیت اسلامی را مبتنی بر هدایت و تربیت و تزکیه بنا دانست و به نقل چند حدیث در باب اهمیت علم آموزی و دانش اندوزی و نیز تاکید بر جایگاه و اجر تعلیم و معلمی اشاره نمود.

سپس رحیمی مدیر کل آموزش و پرورش ضمن تشکر از دست اندرکاران این مراسم بعد از تبریک روز مباهله این دوره را دوره ای خاص تلقی کرد که در موارد بسیار نادری تکرار شده است. ایشان با اشاره به آیه دوم سوره جمعه معلم را فردی دانست که تا خودش عالم نباشد نمی تواند علم بیاموز، پس باید اهل تزکیه و خودسازی باشد تا بتواند روی دیگران تاثیر گذار باشد.

 ایشان در پایان سخنان خود پیرامون شروع به کار دانشجویان ورودی ۹۸ در سال جاری توضیحاتی ارائه داد.

برنامه پایان جلسه جلسه پرسش وپاسخی شکل گرفت و آقایان شرعیات،خانی  به سوالات دانشجو معلمان پیرامون دوره تابستانه و ادامه کارشان در مهر ۱۴۰۱ پاسخ دادند.

دراین برنامه سخنان رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه علم ، دانشگاه فرهنگیان و...به صورت کلیپ هایی پخش شد.